2024-06-28
Henrik hos Dansk Maskincenter: Fire årtiers dedikation til velkørende maskiner

I en tid, hvor høsten nærmer sig, og travlheden er på sit højeste, fanger vi Henrik i et sjældent øjeblik af ro. Han sidder i stolen, klar til at reflektere over fire årtiers utrættelig indsats i firmaet. Det er ikke let at få ham til at sidde stille, men når han gør, er det med en ydmyghed, der afspejler hans erfaring.

Bag den travle facade ligger en historie om forandring, udvikling og utallige indtryk gennem 40 år. Fra skiftende adresser til nye produkter og vaner, har Henrik været vidne til firmaets rejse og branchens udvikling.

“Mange år - utroligt det er gået så stærkt,” reflekterer han. “Mange forandringer undervejs.” Han taler om udviklingen i branchen, de mange nye mennesker han har mødt, og de erfaringer han har samlet, som nu er uundværlige for både ham selv og dem, der følger efter. Med 40 års erfaring i bagagen, har Henrik haft hænderne i mange høstmaskiner, men også traktorer.

Henrik husker tilbage på de opgaver, der lykkedes, og kunderne, der blev glade og tilfredse. Han fortæller om den gang han var med til at levere mejetærskere til prins Joakim, og hvordan han introducerede dem på Shackenborg. Fabriksbesøg i Italien og Frankrig med kollegaer fra Danmark, hvor det sociale samvær og fællesskabet omkring maskinerne var i fokus.

“Der sker ting hele tiden,” siger han om branchens konstante ændringer. “Det gælder om at krybe ind i udfordringerne. Kigge grundigt på dem, forstå dem og finde den bedste løsning - og en løsning som holder.” “Det er helt ligesom juleaften, griner Henrik - Når han får gaver til jul er det på akkurat samme måde - inden aftenen er omme, har han skilt maskinerne (gaverne) ad - blot at forstå, hvordan de virke.

Derfor er svaret også nemt - hvad er nøglen til hans succes? “Nysgerrighed,” svarer han uden tøven. “Og at løse opgaverne på bedste vis.” Han taler om vigtigheden af at være løsningsorienteret, omhyggelig, og altid klar til at lære nyt.

Kundernes behov og forventninger har ændret sig, og Henrik har tilpasset sig. “De stiller større og større krav,” forklarer han. “Problemer skal løses hurtigt og sikkert.” 

Henrik deler flere historier om de hurtige udrykninger, der har betydet at kunden kunne komme videre. De bedste øjeblikke er dem, hvor truende regnskyer hænger over arbejdet, hvor Henrik når at løse problemet og får sendt landmanden og hans team afsted, så de når deres arbejde inden regnen igen vælter ned. Det er disse øjeblikke, der gør hans arbejde mindeværdigt. Og det er gennem gentagne møder og samtaler, at han har opbygget langvarige kundeforhold og sikret deres loyalitet.

“Tilliden kommer stille og roligt,” siger han. “Det handler om at overholde aftalerne, man får lavet med dem.” Det er troværdigheden, der tæller, og Henrik har bygget den op, én kunde ad gangen, gennem 40 år.